جشنواره فیلم رشد: اصیل و با شکوه

می­دانیم که در جوامع کنونی مهم­ترین و مؤثرترین اتفاق­های نظام آموزشی در کلاس درس رخ می­دهد. زمانی که در کلاس بر تلاش و پیشرفت فردی تأکید شود، از تنش و اضطراب فاصله گرفته­ایم و انگیزه­های درونی شکل می­گیرد. در این صورت، هم معلم و هم دانش ­آموز شروع کننده یادگیری خواهند بود، خطا جزئی از فرآیند یادگیری محسوب شده و از مقایسه و برتری یافتن بر دیگران که متوقف کننده تلاش است، دوری خواهد شد. از این رو، تعامل بین دانش ­آموز و معلم و همراهی در موضوعات مشترک بسیار حائز اهمیت است. حتماً نمایش یک فیلم مناسب در کلاس درس می­تواند راهی برای جلب توجه و درگیر کردن فراگیر در یادگیری باشد، همان­طور که می­توان از کارکردهای آموزشی فیلم برای تدریس نیز بهره جست.

از طرف دیگر، برگزاری مسابقات، جشنواره­ ها و برنامه­ های خارج از کلاس باعث ایجاد شور و انگیزه بیشتر برای همگان است. این­گونه فعالیت­ها، زمانی بیشترین اثرات مطلوب را دارد که دیگر عوامل و ساختارها از جمله جامعه، خانواده و مدرسه نقش خود را به خوبی ایفا کرده باشد. «جشنواره فیلم رشد» به­عنوان رسمی باشکوه موضوعی به نام فیلم و نقش ممکن آن در نظام آموزش را به ما یادآوری می­کند. توسعه فرهنگ تولید و تماشای فیلم آموزشی و تربیتی که می­توان به­ وسیله آن در کنار سایر اجزا و رسانه ­ها، طیف گسترده­ای از مفاهیم و آموزش ها را به طور مانا انتقال داد. کار فرهنگی، اصیل و ریشه­ دار است و با بنیان­های فکری سر و کار دارد. آرزو دارم روزی همه بچه­ های سرزمینمان به حق خود یعنی داشتن بهترین و متنوع­ترین آموزش­ها به نحوی که آنچه را در درون نهاده دارند بکاوند و بیابند، دست یابند و از فزون طلبی مرداب­ گونه جامعه کنونی رهایی یابند، بیشترین حق انتخاب و دخالت را برای کشف خود در تمام سطوح داشته باشند.

در حال حاضر، منابع گوناگونی در خارج از مدرسه برای یادگیری دانش آموزان وجود دارد. تبادل اطلاعات، دانش و افکار بسیار تسهیل شده است. در این وضعیت، ایجاد سؤال و انگیزه که مبتنی بر نیازهای فرد و جامعه باشد یکی از اساسی­ترین راه­های هدایت دانش­آموزان برای کشف درون خود به معنای شناخت علایق، گرایش­ها، رفتارها و پرورش استعدادهای ذهنی، حرکتی، عاطفی و اجتماعی و به معنای رشد اخلاقی و فرهنگی است. به هر حال، باید فضا را برای تولید و نقد رسانه­ ها بازتر و بازتر کرد تا محتوای متنوع مورد نیاز قشرهای مختلف مردم و دانش­آموزان بتواند آنها را به فکر کردن نقادانه وادار کند. نتیجه تنوع ­بخشی و تفکر انتقادی، فعال و خلاق بودن دانش­ آموزان است. امید است به لطف پروردگار با برگزاری هرچه کیفی­تر «هفته مرور بر آثار منتخب جشنواره فیلم رشد» قدمی در راستای نیل به اهداف عالی آموزش رسمی کشور برداریم.

علی فتحی زاده

کارشناس بررسی محتوای آموزشی و پرورشی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme