تولیدکنندگان محتوا همواره تلاش میکنند تا بهترین نوع محتوا را تولید و عرضه کنند. هدف اصلی آنها از تولید محتوای خوب و باکیفیت، جلب رضایت مخاطبان است.
اصل مهم و انکارناپذیر در بازاریابی محتوا، لزوم در نظر گرفتن خواستههای مخاطب و پاسخگویی به نیازهای او به بهترین شکل ممکن است.
در این راستا توجه زیادی به تکنیکهای سئو و اجرای کامل آنها در هنگام تولید محتوا میشود.
هرچند مهمترین و اصلیترین موضوعی که باید در تولید محتوای خوب موردتوجه قرار گیرد، مشتری و خواستههای اوست .
نظرات و مقالات مختلفی در مورد مشخصات و ویژگیهای یک محتوای خوب در فضای وب وجود دارد و از دیدگاههای مختلف به این موضوع پرداخته شده است.
یکی از مقالات کاربردی در این زمینه، مقالهای است که Ann Handley نویسنده کتاب همه نویسندهایم در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده است.
Ann Handley در این مقاله به نکات مفیدی درزمینه تولید محتوا اشاره کرده است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.
نویسنده در ابتدا اشاره میکند که نوشته ستون فقرات و پایه و اساس هر نوع محتوایی است. به همین دلیل واژهها و نحوه استفاده از آنها در محتوا بسیار حائز اهمیت هست.
۱. محتوای خوب سؤالات خواننده را پیشبینی کرده و به آنها پاسخ میدهد
مخاطبان تنها به دلیل به دست آوردن دانش و یا اطلاعات در یک زمینه خاص به وبلاگ مراجعه میکنند و انتظار دارند که به بهترین نحو ممکن به سؤالاتشان پاسخ داده شود.
نویسنده بایستی هنگام نوشتن، محتوا را از جنبهها و دیدگاههای مختلف موردبررسی قرار داده و به کلیه سؤالهایی که ممکن است در ذهن مخاطب شکل بگیرد، پاسخ دهد.
در صورت کامل و جامع نبودن محتوا و رفع نشدن کامل ابهامات مخاطب، رضایت او جلب نخواهد شد.
۲. محتوای خوب متکی به دادههای معتبر است
درست است که هر نویسنده سبک و سیاق و صدای خاص خود را در نوشتن دارد ولی اتکا به دادههای معتبر باعث خواهد شد، محتوا برای مخاطب قابلاعتماد بوده و اطلاعات دادهشده دارای اعتبار بیشتری باشند.
بنابراین برای تولید محتوای خوب لازم است در نوشتهها به منابع معتبر ارجاع داده شود.
۳. محتوای خوب مانند یک آموزش خوب است
محتوای خوب مطالب و مفاهیم را به بهترین شکل ممکن به مخاطب توضیح میدهد و باعث میشود مفهوم موردنظر با وضوح هرچه بیشتر توسط خواننده درک شود.
بنابراین لازم است تولید محتوا را نوعی تدریس و آموزش در نظر بگیرید تا میزان یادگیری حداکثر شده و مخاطب از آن لذت ببرد.
۴. محتوای خوب یک داستان کامل تعریف میکند
محتوای خوب مانند یک داستان جذاب و کامل، موضوعات را از تمامی جنبهها و دیدگاهها موردبررسی قرار میدهد. در غیراینصورت نوشته تبدیل به یک تحلیل ژورنالیستی یکطرفه خواهد شد.
درصورتیکه محتوا کامل و جامع نباشد، اقناع مخاطب صورت نگرفته و رضایت او جلب نخواهد شد.
۵. محتوای خوب با بازنویسی به وجود میآید
بازنویسی مهمترین مرحله در تولید محتوای خوب است.
نوشتن کاری دشوار است ولی بازنویسی نقش مهمتری دارد.
مارک تواین میگوید: «نوشتن آسان است، همه آنچه شما نیاز دارید، خط زدن لغات اشتباه است.»
برای تولید محتوای خوب لازم است عملکرد مناسبی در مرحله بازنویسی داشته باشید.
۶. محتوای خوب مانند ریاضی و جبر است
محتوای خوب دارای ساختار و منطق است. درواقع کار نویسنده تبدیل مفاهیم و اطلاعات به محتوایی با ساختار و منطق مشخص است که مخاطب بهراحتی آن را بفهمد و درک کند. در غیر این صورت خواننده متوجه موضوع و محتوا نخواهد شد.
این ویژگی همان ویژگی دروس ریاضی و جبر است که باعث میشود افراد بتوانند با تمرین زیاد آنها را بهخوبی فهمیده و درک کنند.
۷. محتوای خوب باید ساده باشد
یکی از ویژگیهای محتوای خوب این است که مفاهیم سخت و دشوار را به سادهترین شکل ممکن بیان میکند بهطوریکه بهراحتی توسط مخاطب فهمیده و درک شود.
۸. محتوای خوب ارتباطی با نوشتههای قبلی ندارد
برای تولید محتوای خوب نیازی نیست که همیشه حرف تازه زده شود و یا ایدهای نو مطرح گردد. بلکه هرکس به شیوه و روش خاص خود موضوعی را مطرح میکند.
آنچه باعث تمایز بین محتواهای مختلف میشود، سبک نوشتن و صدای نویسنده در نوشته است.
۹. محتوای خوب، یک ویراستار خوب دارد
اگرچه همه افتخارات و جوایز نصیب نویسندگان آثار میشود ولی ویراستاران در پشتصحنه کار مهمی را انجام میدهند و نقش تأثیرگذاری در تولید محتوای خوب دارند.
بنابراین تولید محتوای خوب نتیجه یک کار تیمی موفق و همکاری افراد با یکدیگر است.
نوشته خوب مطمئناً بهخوبی ویرایش شده است و این موضوع نشانگر اهمیت بالای کار ویراستاران در مراحل تولید محتوا است.
جمعبندی
ازنظر خانم Ann Handley ویژگیهای یک محتوای خوب عبارتاند از:
- سؤالات خواننده را پیشبینی کرده و به آنها پاسخ دهد.
- متکی به دادههای معتبر باشد.
- مانند یک آموزشِ خوب باشد.
- یک داستان کامل تعریف کند.
- بهخوبی بازنویسی شده باشد.
- مانند ریاضی و جبر دارای ساختار و منطق باشد.
- ساده باشد.
- ارتباطی با نوشتههای قبلی نداشته باشد.
- بهخوبی ویرایش شده باشد.
با توجه به اهمیت مشتری و جلب رضایت او در بازاریابی محتوا، موضوعات مطرحشده توسط Ann Handley مستقیماً مخاطب را مدنظر قرار میدهد و هدف اصلی تأمین نیازها و خواستههای اوست. رعایت این نکات مهم و کاربردی در تولید محتوا، همیشه میتواند مفید و تأثیرگذار باشد.